group mail play plus user camera comment close arrow-down

Combinatiereis: Kaapstad - Scheveningen 2019

Breng de EUROPA thuis

  • 77
    dagen
  • 5500
    nautische mijlen
  • reissom €5460,- p.p.
    4 of 6 persoonshut
  • reissom €6850,- p.p.
    2 persoonshut
  • reissom €4445,- p.p.
    Leeftijd 15-25

Vanuit Kaapstad beginnen we aan de tocht naar het noorden, met een bijzondere tussen stop op Ascension island. Eerder tijdens deze etappe komt St Helena al in zicht en als het weer het toelaat wordt ook daar een stop gemaakt. Deze oceaanreis is een ideale reis om meer te leren over het reilen en zeilen aan boord van een Tall Ship. Doordat we zo lang op zee zijn, zullen we heerlijk lange zeildagen maken! Er is meer dan genoeg tijd om het zeilen van dit schip onder de knie te krijgen, te leren over navigatie en mee te werken met het onderhoud van het schip. Kortom, een heerlijke reis om je hoofd leeg te maken van de dagelijkse beslommeringen, maar juist ook een reis om weer nieuwe kennis op te doen en het schip aan de overkant te brengen. Vanf Horta zullen we koers zetten naar het Engelse kanaal, om voet aan land te zetten in het Franse Rouen. In Rouen zullen we de internationale vloot van Tall Ships tegenkomen, waarna we met hen over de Noordzee naar onze thuishaven Scheveningen zullen racen!

Onderzoeksplatform

De EUROPA probeert haar wereldreizen zoveel als mogelijk onder zeil te maken en haar kielzog wordt dan ook regelmatig ver van de gebruikelijke moderne scheepvaart routes getrokken. Onze routes zijn daarmee interessant voor internationaal wetenschappelijk onderzoek en de EUROPA levert hier graag een bijdrage aan. Zo hadden wij tijdens de wereldreis in 2013 meteorologische apparatuur aan boord die waardes van lucht en water verzamelden. In 2016 waren er wetenschappers mee van Kaapstad naar Brest. De data die zij verzamelen is onder andere gebruikt bij klimatologisch onderzoek en het verbeteren van meteorologische voorspellingen. Afgelopen jaar hadden we maar liefst 3 wetenschappers aan boord. Twee onderzoekers van de Universiteit Wageningen die met een speciaal sleepnet onderzoek deden naar plastic vervuiling in de oceaan en een marine bioloog van de Bangor Univeristy in Engeland.

Kaapstad, ZA

Onze reis zal beginnen vanaf Kaapstad. Kaapstad ligt in het zuidwesten van Zuid-Afrika in de provincie Westkaap. De stad ligt aan de voet van de indrukwekkende Tafelberg die zeker de klim naar de top waard is! Eenmaal boven wacht een spectaculair uitzicht over de stad. De aangrenzende berg heet Lion’s Head vanwaar je Robbeneiland ziet liggen, het eiland waar Nelson Mandela negentien jaar opgesloten heeft gezeten. Vanaf de 16e eeuw werd de Kaap een belangrijke plaats voor de Portugese, Nederlandse, Deense, Engelse en Franse zeevaarders om nieuwe voorraden te halen. Ondanks de strategische ligging hadden de Portugezen geen interesse om er een permanente nederzetting van te maken. Vanaf het jaar 1652 waren het de Nederlanders die zich op de Kaap vestigden en direct het Kasteel de Goede Hoop bouwden om zich te verdedigen tegen inboorlingen. Het kasteel is inmiddels het oudst bewaarde gebouw in Kaapstad. Toen de VOC bankroet ging werden Kaapstad en de Kaapkolonie veroverd door de Britten in 1814. Pas in 1910 verkregen de kolonies pas zelfstandigheid als unie van Zuid-Afrika.

St. Helena

Ondanks de kleine omvang van het eiland heeft Sint-Helena een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van de wereld en had een strategische ligging voor schepen die reisden van het Verre Oosten naar Europa. Het eiland Sint-Helena is ontdekt door de Portugese ontdekkingsreiziger Joao da Nova, tijdens zijn reis uit India in 1502. Hij noemde het eiland Sint-Helena naar de moeder van de Keizer Constantijn de Grote. Het eiland was van groot belang tijdens het Britse imperium tot de opening van het Suezkanaal en de ontwikkeling van stoomschepen, waarna de strategische ligging aan belang afnam.
In 1633 werd het eiland geclaimd door de Nederlanders maar verlieten het weer in 1651, zich meer focussend op de kolonie in Kaap de Goede Hoop. Vanaf 1659 werd het eiland door de Engelse East Indian Company (EIC) gekoloniseerd. In de volgende jaren arriveerden er steeds meer kolonisten en slaven op het eiland, totdat er zoveel slaven op het eiland waren dat er een aanvraag werd gedaan voor goedkope Chinese arbeiders om het evenwicht te behouden. Dit zorgde voor een smeltkroes aan nationaliteiten die tot op de dag van vandaag nog te zien is. 

Sint-Helena is vooral bekend van het ballingschap van Napoleon, die vanaf 1815 zijn laatste jaren in ballingschap doorbracht op het eiland en daar in mei 1821 overleed. Zijn lichaam werd in 1840 naar Frankrijk overgebracht. Gedurende de negentiende eeuw speelde Sint-Helena een belangrijke rol tijdens de afschaffing van de slavernij. Duizenden vrijgemaakte slaven zochten hun heil in Sint-Helena.

Ascension Island

Ongeveer 700 nautische mijlen van Sint-Helena, werd in 1501 nog een eiland ontdekt door Joao da Nova Castella. Twee jaar later werd ditzelfde eiland nogmaals ontdekt, dit keer door Alphons Albuquerque op Ascension Day (hemelvaart) welke naam het eiland kreeg. Het eiland bleef onbewoond totdat Napoleon op Sint-Helena in ballingschap werd gesteld en de Britse marine op Ascension werd geïnstalleerd. 
Na Napoleons dood, bleef het eiland onder supervisie van de Britse marine en in 1922 werd het onderdeel van Sint-Helena. Vanaf 1922 tot 2002 werd het eiland beheerd door verschillende telegraaf en uitzendingsbedrijven waaronder de BBC. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het eiland gebruikt als vliegstrip voor Britse en Amerikaanse airforce. Andere belangrijke aanwezigen op het eiland zijn onder andere NASA en de European Space Agency. De zandstranden van Ascension zijn belangrijke nestplaatsen voor de groene schildpadden die daar hun eieren leggen tussen januari en april. De eieren zullen naar alle waarschijnlijkheid uitkomen in de maanden tijdens ons bezoek aan Ascension, dus maak jezelf klaar voor een mooie nachtwandeling op het strand op zoek naar groene schildpadden!

Azoren, PT

De vulkanische eilandengroep de Azoren bestaat uit zeventien eilanden waarvan er negen worden bewoond. Deze archipel vormt samen een autonome regio van Portugal. Van de twaalf actieve vulkanen liggen er vijf onder water. De Azoren bieden uitstekende gelegenheid voor het spotten van walvissen en verschillende soorten dolfijnen, voor duiken en wandelingen door de natuur. Horta ligt op het eiland Faial dat de bijnaam Ilha Azul (blauw eiland) draagt. Gedurende de maanden juni en juli staat een zee van hortensia's volop in bloei. Groene heuvelachtige landschappen worden afgewisseld met kleurrijke hagen vol bloemen. Horta heeft daarnaast een populaire jachthaven die veelal wordt aangedaan door zeilschepen op langere oceaanreizen, zoals Europa. De haven staat bekend om zijn muurschilderingen die door zeelieden voor aanvang van de nieuwe reis worden geschilderd.

Rouen, FR

De Franse stad Rouen kan bereikt worden door de rivier de Seine op te varen. Het is de hoofdstad van de provincie Normandie en was een van Frankrijks rijkste steden ten tijden van de Middeleeuwen. De stad is gesticht door een Gallische stam en was al een belangrijke plaats tijdens de Romanse overheersing van het gebied. In 841 n.Chr. wordt de stad ingenomen door Vikingen, maar nog steeds zijn de ruines van het Romeinse amphitheater en baden te vinden.

Mede dankzij de voordelige ligging aan een grote rivier ging het de stad voor de wind.  De ontwikkeling van een textiel industrie en de export van wijn en graan naar Engeland zorgde voor grote rijkdommen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd Rouen door het Britse leger gebruikt als bevoorradings post en waren er veel legerziekenhuizen gevestigd. In de Tweede Wereldoorlog is de stad voor een groot deel vernietigd door zowel Duitse als geallieerde troepen. Toen het gebied tussen de kathedraal en de rivier in de brand stond, werden de brandweerlieden niet doorgelaten door Duitste troepen, waardoor de brand 48 uur kon razen. Niet lang daarna werd de kathedraal gebombardeerd door de geallieerden.

Scheveningen

De naam Scheveningen wordt het eerst gebruikt rond 1280, maar de oorsprong van de naam en van de eerste bewoners is niet helemaal duidelijk. Het plaatsje dat hiermee werd aangegeven ligt iets verder van de kust, meer de duinen in.
Aan de kust heeft zich rond de 12e eeuw een kustdorp ontwikkeld op de plek die nu Scheveningen genoegd wordt, dat voor het eerst in 1357 zo genoemd in een officieel document aan de graaf van Holland.Dit kustdorp leeft van de visvangst, maar heeft net als de andere dorpen langs de kust geen haven. De schepen, bomschuiten, varen het strand aan waarna de vangst gelost wordt. Doordat het dorp alleen beschermd wordt door de duinen wordt het vele malen door stormvloeden geteisterd en spoelt dan een deel van de bebouwing weg.

In 1665 komt er een weg tussen Den Haag en Scheveningen, waar voorheen alleen maar een zandpad was. Hierdoor werd het dorpje beter bereikbaar en ook populairder voor bezoeken vanuit de stad. Een aantal welgestelde burgers laat langs deze weg een buitenhuis bouwen. De populariteit neemt verder toe en in 1818 wordt het eerste badhuis geopend, dat dan nog een klein houten gebouwtje is. Dit wordt snel uitgebouwd, met een centraal deel en twee vleugels. In 1884 wordt begonnen met de bouw van het Kurhaus, dat het jaar daarop al afbrandt. Er wordt direct begonnen met een nieuw Kurhaus dat er nu nog steeds staat.

In 1894, na weer een flinke storm, wordt besloten tot het aanleggen van een haven, die in 1904 af is. Moderne schepen, zoals haringloggers konden vanaf dat moment de haven in en de haringvangst werd belangrijk voor de haven. Om de vis te verkopen was er steeds meer ruimte nodig in de haven, waar zich de visafslag ontwikkelde.

Van 20 tot 23 juni 2019 is Scheveningen voor het eerst het toneel voor een grote vloot internationale tall ships, tijdens Sail op Sch, wanneer de haven de eindstop is voor de Libert Tall Ships Regatta. En natuurlijk is het enige Scheveningse tall ship daarbij!

Reisinformatie

De overnachtingen op 29 mei op Horta, Azoren en op 14 juni in Rouen, Frankrijk bieden wij aan op basis van B&B en zijn inclusief in de reissom. Deze ochtenden zal er nog wel een ontbijt klaarstaan maar om de bemanning de kans te geven het schip schoon te maken en nieuwe voorraden in te slaan, zijn er die dagen geen lunch of avondeten aan boord. Een prachtige kans om Horta en Rouen te verkennen en te genieten van de locale keuken! In Rouen zijn we onderdeel van een Sail evenement en zal het schip overdag open zijn voor publiek en zullen we wellicht recepties aan boord hebben (14 en 15 juni)

In Rouen is het schip op 15 juni om 17.00 weer klaar om u opnieuw te verwelkomen! Die avond blijven we nog in de haven voordat we op 16 juni tijdens de Sail Out Rouen uitvaren. Alle schepen varen eerst de Seine af voordat de grote race zal starten. Wanneer iedereen Le Havre heeft gepasseerd zal op 17 juni de race van start gaan die zal eindigen in onze thuishaven Scheveningen. Op 20 juni zullen de schepen tijdens de Sail In door onze thuishaven worden verwelkomd. De volgende dag is het feest in Scheveningen, met een grote crew parade en de crew party waar alle trainees voor zijn uitgenodigd. Het belooft een mooi Sail evenement te worden met schepen van over de hele wereld. Ook de EUROPA zal haar dek openstellen voor publiek tijdens de dagen in de haven. Op 22 juni is het na het ontbijt tijd om afscheid te nemen en verlaat iedereen het schip.

Optie aanvragen Boekingsformulier