group mail play plus user camera comment close arrow-down

Scheveningen - Sevilla

Navigeer het Engels kanaal, de Baai van Biskaje en de indrukwekkende kust wateren van Portugal en Spanje.

  • 16
    dagen
  • 1640
    nautische mijlen
  • reissom €1690,- p.p.
    4 of 6 persoonshut
  • reissom €1940,- p.p.
    2 persoonshut

Hijs de zeilen en stuur richting het Engels Kanaal terwijl je Scheveningen gedag zwaait. Europa is beroemd in haar thuishaven om haar spectaculaire verschijningen. Bij aankomst en vertrek zorgt Europa's bemanning voor een indrukwekkend spektakel waarbij we zoveel mogelijk zeilen zullen zetten en de toeschouwers op de kade Bark Europa in volle glorie kunnen aanschouwen. Hijs de ra's en trek de schoten aan, hijs de kluivers en zet koers naar het Engels kanaal, de Baai van Biskaje en Sevilla.

Vertrek uit Scheveningen

De naam Scheveningen wordt het eerst gebruikt rond 1280, maar de oorsprong van de naam en van de eerste bewoners is niet helemaal duidelijk. Het plaatsje dat hiermee werd aangegeven ligt iets verder van de kust, meer de duinen in.

Aan de kust heeft zich rond de 12e eeuw een kustdorp ontwikkeld op de plek die nu Scheveningen genoegd wordt, dat voor het eerst in 1357 zo genoemd in een officieel document aan de graaf van Holland. Dit kustdorp leeft van de visvangst, maar heeft net als de andere dorpen langs de kust geen haven. De schepen, bomschuiten, varen het strand aan waarna de vangst gelost wordt.

Doordat het dorp alleen beschermd wordt door de duinen wordt het vele malen door stormvloeden geteisterd en spoelt dan een deel van de bebouwing weg. In 1665 komt er een weg tussen Den Haag en Scheveningen, waar voorheen alleen maar een zandpad was.
Hierdoor werd het dorpje beter bereikbaar en ook populairder voor bezoeken vanuit de stad. Een aantal welgestelde burgers laat langs deze weg een buitenhuis bouwen.
De populariteit neemt verder toe en in 1818 wordt het eerste badhuis geopend, dat dan nog een klein houten gebouwtje is. Dit wordt snel uitgebouwd, met een centraal deel en twee vleugels. In 1884 wordt begonnen met de bouw van het Kurhaus, dat het jaar daarop al afbrandt. Er wordt direct begonnen met een nieuw Kurhaus dat er nu nog steeds staat.

In 1894, na weer een flinke storm, wordt besloten tot het aanleggen van een haven, die in 1904 af is. Moderne schepen, zoals haringloggers konden vanaf dat moment de haven in en de haringvangst werd belangrijk voor de haven. Om de vis te verkopen was er steeds meer ruimte nodig in de haven, waar zich de visafslag ontwikkelde.

In de haven van tegenwoordig is het nog altijd druk en in de laatste jaren is Scheveningen steeds meer in trek bij zeilers, surfers en andere watersporters. Met haar lange witte stranden, stille duinen en vele strandtenten is Scheveningen een populaire bestemming.

Als 'voyage crew' aan boord Bark Europa

Aan boord Bark Europa noemen we onze gasten 'Voyage crew'. Dit betekent dat Europa's vaste bemanning je zal laten ervaren hoe is het bemanning te zijn op een traditioneel zeilschip. Waar je op een cruise alleen toeschouwer bent, zul je aan boord Europa een actief 'hands-on' zeil avontuur aangaan.
Je zult verdeeld worden in drie wachten; Rode wacht, Blauwe wacht en de Witte wacht, vernoemd naar de kleuren van de Nederlandse vlag. Je zult vier uur 'op wacht' zijn waarna je acht uur vrije tijd zult genieten.

Tijdens de vier uur dat je op wacht bent zijn er verschillende taken die verdeeld zullen worden onder de wachtlopers. Zo zullen er altijd twee man aan het roer staan. Samen zorg je voor een constante koers. De vaste bemanning zal je uitleggen hoe je het schip moet sturen en waar je op moet letten.

Tijdens de wacht zullen er ten alle tijden twee mensen op uitkijk staan. Op het voordek van het schip zal je de uitkijk houden. Je kijkt uit naar schepen, boeien en debris in het water en communiceert dit met de officier op wacht. De rest van de wacht lopers zullen aan dek helpen.

De vaste bemanning zal je zeil training geven en je zult helpen bij het zetten en weghalen van de zeilen. Dit houdt in dat je lijnen zult aantrekken en vieren, zeilen zult vouwen en uitpakken hoog in de mast. De bemanning zal je uitleggen hoe je aan dek werkt en je zult leren de zeilen te zetten en te trimmen naar de richting van de wind. Tijdens je wacht is er ook tijd om de bemanning te helpen met het onderhoud van het schip. Hier leer je werken met traditionele materialen en methodes. Houtbewerking, Astronavigatie, zeilmakers werk en traditioneel touw- en tuigers werk zal onderdeel uitmaken van jou zeil reis.

De kapiteins en officieren van Bark Europa zijn gemakkelijk in de omgang en zullen zich ook bezig houden met jouw zeiltraining. Zij zullen zowel traditionele- als moderne navigatie technieken aan je uitleggen. Ze zullen de veiligheid procedures en oefeningen met je doornemen en organiseren.

Tijdens de acht uur die je van 'van wacht' bent is er tijd om uit te rusten en te genieten van je omgeving. In de bibliotheek of in het dekhuis kun je een boek lezen, de bar is open voor een hapje en een drankje. De bemanning geeft lezingen over uiteenlopende onderwerpen, van traditionele matrozen kennis en vaardigheden tot wetenschap en sterrenkunde. Tijdens je tijd 'van wacht' kun je nog steeds de bemanning helpen met het zeilen en het onderhoud.

Het kombuis kan soms om hulp vragen bij het schillen van aardappels en appels aan dek zodat ze voor jou de beroemde appeltaart kunnen bakken. In het dekhuis worden spelletjes gespeeld, boeken gelezen, muziek geluisterd en wordt menig brief en email geschreven. The tijd die je 'van wacht' bent is tijd voor jezelf, je kunt zo veel en zo weinig doen als je zelf wilt. Deze uren zijn ook bedoeld om bij te slapen.

Wanneer je zeil zet, je een boek leest of aan het werk bent aan dek zijn ze in het kombuis altijd druk bezig eten te bereiden voor iedereen aan boord. Meer gangen maaltijden worden drie keer per dag geserveerd met thee- en koffie tussendoor, door weer en wind. In de avonden organiseert de bemanning quizes en team uitdagingen om samen met je wacht van te genieten.

De zeilreis

Na het vertrek uit de haven zal de vaste bemanning je voorbereiden op de komende twee weken, hoe zeil je een traditioneel dwars getuigd schip als de Bark Europa? Ze laten je kennis maken met alle lijnen aan boord, instrueren je hoe je veilig in de mast klimt en leggen je uit hoe je een stabiele koers stuurt.

Zeilen in het Engels Kanaal is een indrukwekkende ervaring vol afwisseling. In de verte kun je de kust zien, de witte stranden en hoge rotswanden van het Europees kust gebied zijn een lust voor het oog, zeker gezien vanaf zee. Als je tijdens je nachtwacht op uitkijk staat op het voordek heb je een belangrijke taak. Het Engels kanaal is een druk vaargebied, het drukste vaargebied ter wereld. Bereid je voor om schepen van alle vormen en maten te zien. De navigatie lichten van de schepen zijn van verre te zien en als jij op de uitkijk staat zal je de kapitein en stuurman helpen dit drukke water veilig te navigeren. De lampen van schepen en de lichten van de wal in combinatie met de indrukwekkende noordelijke sterrenhemel en de lichtgevende algen in het water creëren samen de meest magische lichtshow op aarde.

Bij het verlaten van het kanaal zeil je langs Île Ouessant, dit eiland markeert het meest Noordwest gelegen punt van Frankrijk en ligt officieel in de Keltische zee. De sterke wind en stroming rondom dit eiland kunnen een uitdaging zijn voor een zeilschip en vormen het perfecte moment om je zeiltraining van de afgelopen dagen in de praktijk te brengen. Zeil manoeuvres in dit gebied vragen soms de aandacht van de gehele bemanning. Sta klaar op vallen, gordingen en geien en haal de zeilen weg!

Vanaf dit punt zeil je richting de beruchte Bay of Biscay. Na mijlen op het kanaal zal de rust je opvallen, het gevoel echt op zee te zijn begint nu te komen. Inmiddels zul je gewent zijn geraakt aan de routine van het varen en zal je tijd hebben om de vaste bemanning te helpen met de navigatie en het onderhoud van het schip. Werk met leer, hout, staal, zeildoek, sextant, zeekaarten en al wat nodig is voor een traditioneel zeilschip. Gedurende de dag zullen er lezingen gehouden worden over navigatie, zeiltheorie, maritieme wetenschappen en veel meer.

De Baai van Biskaje is beroemd voor zijn temperamentvolle weersomstandigheden en ruige zee. Delen van de continentale plaat lopen tot ver in de baai, dit zorgt voor vrij ondiepe wateren, resulterend in de hoge golven en ruige zeeën waar de baai bekent om staat. Deze reis zullen we de baai niet in varen, wel kunnen we in deze regio onstuimig weer verwachten.

Het water zal warmer worden als de wind de zeilen vult en je zuidoostelijke koers zet richting Sevilla. Deze wateren deel je met groepen speelse dolfijnen en walvissen. Deze dieren kun je het beste zien vanuit de mast terwijl je de bemanning helpt met tuigwerk. Misschien is er als het water warmer wordt wel een mogelijkheid voor een Atlantische zwemstop. Na een goede twee weken zeilen kom je als een echte doorgewinterde zeiler aan in Sevilla met een rugzak vol nieuwe kennis en vaardigheden en herinneringen die je bij je draagt voor de rest van je leven.

Aankomst in Sevilla

Sevilla is een historische stad aan de rivier Guadalquivir. Sevilla is ongeveer 2,200 jaar oud. Het komen en gaan van de verschillende culturen heeft de stad een zeer eigen persoonlijkheid gegeven en een groot historisch centrum. De oude stad heeft drie UNESCO wereld erfgoed momumenten: the Alcázar palace complex, the Cathedral and the General Archive of the Indies. Sevilla is ook de warmste metropolitaanse stad in Zuidwest Europa, in de zomer de gemiddelde temperatuur ligt boven de 35 °C .

In 1519 vertrok Ferdinand Magellaan vanuit Sevilla voor de eerste circumnavigatie van de wereld. De aankomst in de stad van Bark Europa kenmerkt de start van ons speciale Magellaan seizoen waarin we vieren dat dit historisch avontuur 500 jaar geleden begon.
Deze historische gebeurtenis vieren we niet alleen, Bark Europa zal de haven delen met een aantal van haar zuster Tall Ships. 

Je zult afmonsteren op 18 september om 09:00 uur in Sevilla. De stad is prachtig en zeker een bezoek waard. We adviseren een hotel te boeken voor de nacht van 18 op 19 september, dit zodat je uitgerust op weg naar huis kan. 

Optie aanvragen Boekingsformulier