group mail play plus user camera comment close arrow-down

Sevilla - Tenerife

Zeil de historische vaarroute van Magellaan op een traditioneel zeilschip en beleef de geschiedenis

  • 12
    dagen
  • 850
    nautische mijlen
  • reissom €1390,- p.p.
    4 of 6 persoonshut
  • reissom €1640,- p.p.
    2 persoonshut

In de voetsporen van Ferdinand Magellaan

In september 2019 vertrekt Bark EUROPA vanuit Sevilla om de reis van Ferdinand Magellan te herdenken. In 1519 vertrok Ferdinand Magellan vanuit Sevilla voor de reis die uiteindelijk de geschiedenis in zal gaan als de  eerste 'rond de wereld' reis ooit.

Vertrek met ons en vier het 500-jarig jubileum van dit heroïsche avontuur. We vertrekken vanuit Sevilla, Spanje en zeilen zuidwaarts over de oceaan naar de Straat van Magellan in Chili, waar we op 12 december 2019 aankomen in Punta Arenas. Europa bezoekt Puerto Williams en Kaap Hoorn op weg naar Antarctica. Na een bezoek aan de witte wildernis zullen we Magellan's route opnieuw volgen en begin 2020 de Stille Oceaan bevaren.

Op 10 augustus 1519 begon Ferdinand Magellan (omstreeks 1480 - 1521) zijn reis vanuit Sevilla in Spanje met een vloot van vijf schepen genaamd de Armada De Moluccas, op zoek naar een westelijke zeeroute naar de Spice-eilanden in Oost-Indië . Met deze reis startte Magellan de Spaanse expeditie die lang en vermoeiend zou blijken. Het schip Trinidad, onder bevel van Magellan, was het leidende schip van een vloot van vijf. In september 1519 begon de vloot hun zoektocht naar het oosten vanuit de haven van Sanlucar de Barrameda en stak de Atlantische Oceaan over.  Ze bereikten Tenerife op de Canarische Eilanden op 26 september 1519.

Net als 500 jaar geleden zal ook onze reis beginnen in Sevilla. Na aankomst aan boord van Bark Europa, zullen we de eerste dag besteden in deze prachtige oude stad om alles te weten te komen over de maritieme geschiedenis en de start van de avontuurlijke expeditie van Magellaan. 's Avonds, nadat je je hebt geïnstalleerd, zullen we samen genieten van onze eerste maaltijd aan boord en ons voorbereiden op de start van ons eigen geweldige avontuur! Net als Magellan zullen we de volgende dag vanuit Sevilla vertrekken en naar Tenerife zeilen.

Zeilen in dit deel van de wereld is aangenaam. De wind en stromingen zijn gunstig en warm. Hoe zuidelijker we varen, hoe meer de temperaturen langzaam zullen stijgen. Deze wateren zijn perfect voor een mid-Atlantische zwem stop op een stille en windstille dag. Deze passage is perfect voor veel zeiltraining, voor klimmen in de masten en tuigwerk. Samen met de vaste bemanning hebt u tijd om te leren over onderhoud, zeiltheorie, zeilmaken en traditioneel tuigwerk. Lezingen over (Astro) navigatie, oceaanwinden en stromingen, en maritieme biologie konden worden gehouden op het zonnige hoofddek onder een vol tuig zeilen. De doorgaans gunstige wind op deze passage brengt je naar Tenerife, populair onder zeilers van over de hele wereld. Deze zonnige en groene eilanden zijn een ontmoetings plek voor zeilers, ze beginnen of eindigen hun wereldreizen op deze eilanden, wat voor een bruisend sfeer op het eiland zorgt.

De stad Sevilla

Sevilla is een historische stad aan de rivier Guadalquivir. Sevilla is ongeveer 2,200 jaar oud. Het komen en gaan van de verschillende culturen heeft de stad een zeer eigen persoonlijkheid gegeven en een groot historisch centrum. De oude stad heeft drie UNESCO wereld erfgoed momumenten: the Alcázar palace complex, the Cathedral and the General Archive of the Indies. Seville is ook de warmste metropolitaanse stad in Zuidwest Europa, in de zomer de gemiddelde temperatuur ligt boven de 35 °C .

In 1519 vertrok Ferdinand Magellaan vanuit Sevilla voor de eerste circumnavigatie van de wereld. De aankomst in de stad van Bark Europa kenmerkt de start van ons speciale Magellaan seizoen waarin we vieren dat dit historisch avontuur 500 jaar geleden begon.
Deze historische gebeurtenis vieren we niet alleen, Bark Europa zal de haven delen met een aantal van haar zuster Tall Ships. 

Als 'voyage crew' aan boord Bark Europa

Aan boord Bark Europa noemen we onze gasten ‘Voyage crew’. Dit betekent dat Europa’s vaste bemanning je zal laten ervaren hoe is het bemanning te zijn op een traditioneel zeilschip. Waar je op een cruise alleen toeschouwer bent, zul je aan boord Europa een actief ‘hands-on’ zeil avontuur aangaan. Je zult verdeeld worden in drie wachten; Rode wacht, Blauwe wacht en de Witte wacht, vernoemd naar de kleuren van de Nederlandse vlag. Je zult vier uur ‘op wacht’ zijn waarna je acht uur vrije tijd zult genieten.

Tijdens de vier uur dat je op wacht bent zijn er verschillende taken die verdeeld zullen worden onder de wachtlopers. Zo zullen er altijd twee man aan het roer staan. Samen zorg je voor een constante koers. De vaste bemanning zal je uitleggen hoe je het schip moet sturen en waar je op moet letten.Tijdens de wacht zullen er ten alle tijden twee mensen op uitkijk staan.  Op het voordek van het schip zal je de uitkijk houden. Je kijkt uit naar schepen, boeien, debris en ijsbergen in het water en communiceert dit met de officier op wacht. De rest van de wachtlopers zal aan dek helpen. De vaste bemanning zal je zeil training geven en je zult helpen bij het zetten en weghalen van de zeilen. Dit houdt in dat je lijnen zult aantrekken en vieren, zeilen zult vouwen en uitpakken hoog in de mast. 

De bemanning zal je uitleggen hoe je aan dek werkt en je zult leren de zeilen te zetten en te trimmen naar de richting van de wind. Tijdens je wacht is er ook tijd om de bemanning te helpen met het onderhoud van het schip. Hier leer je werken met traditionele materialen en methodes. Houtbewerking, astronavigatie, zeil makers werk en traditioneel touw- en tuigers werk zal onderdeel uitmaken van jouw zeilreis. De kapiteins en officieren van Bark Europa zijn gemakkelijk in de omgang en zullen zich ook bezig houden met jouw zeiltraining. Zij zullen zowel traditionele- als moderne navigatie technieken aan je uitleggen en de veiligheidsprocedures en oefeningen met je doornemen en organiseren.

Tijdens de acht uur die je van ‘van wacht’ bent is er tijd om uit te rusten en te genieten van je omgeving. In de bibliotheek of in het dekhuis kun je een boek lezen, de bar is open voor een hapje en een drankje. De bemanning geeft lezingen over uiteenlopende onderwerpen, van traditionele matrozen kennis en vaardigheden tot wetenschap en sterrenkunde. Tijdens je tijd ‘van wacht’ kun je nog steeds de bemanning helpen met het zeilen en het onderhoud. Het kombuis kan soms om hulp vragen bij het schillen van aardappels en appels aan dek zodat ze voor jou de beroemde appeltaart kunnen bakken. 

In het dekhuis worden er spelletjes gespeeld, boeken gelezen, muziek geluisterd en wordt menig brief en email geschreven. The tijd die je ‘van wacht’ bent is tijd voor jezelf, je kunt zo veel of zo weinig doen als je zelf wilt. Deze uren zijn ook bedoeld om bij te slapen.
Wanneer jij zeil zet, je boek leest of aan het werk bent aan dek zijn ze in het kombuis altijd druk bezig eten te bereiden voor iedereen aan boord. Meer gangen maaltijden worden drie keer per dag geserveerd met thee- en koffie tussendoor, door weer en wind. In de avonden organiseert de bemanning quizes en team uitdagingen om samen met je wacht van te genieten.

 

Aankomst in Tenerife

De Canarische eilanden behoren als een autonome regio tot Spanje en liggen in de Atlantische Oceaan, 200 km van de kust van Marokko en de Westelijke Sahara. Tenerife is het grootste eiland van de zeven Canarische Eilanden. Evenals de buureilanden is het een eiland van vulkanische oorsprong. De grootste vulkaan van het eiland is El Teide, die met 3718 meter meteen de hoogste berg van het grondgebied van Spanje is. Met zijn imposante gestalte is hij in grote mate gezichtsbepalend voor het eiland en biedt na een fikse klim een adembenemend uitzicht.

Vanaf de 14e eeuw maakten zeevaarders van Mallorca, Portugal en Genua regelmatig een stop op de eilanden. In 1402 begon de Castiliaanse verovering op de Canarische eilanden met expedities van Franse ontdekkingsreizigers in opdracht van de Kroon van Castilië naar Lanzarote, Fuerteventura en El Hierro. De lokale bewoners op Gran Canaria en Tenerife hielden lang stand en pas bijna een eeuw later werden ook deze eilanden door de Kroon van Castilië veroverd. Tenerife was het laatste eiland dat aan de Kroon van Castilië werd toegevoegd.

De Spanjaarden maakten grote delen van de lokale bevolking tot slaaf, waarvan vele stierven aan nieuwe ziekten. Het gebied op het eiland werd vrijgemaakt om nieuwe gewassen zoals suikerriet, wijnranken en bananen te verbouwen. De eilanden werden een belangrijke handelsstop voor Spaanse handelaren op hun tocht naar de Nieuwe Wereld. Dit zorgde voor grote welvarendheid op de Canarische eilanden.

De economie op het eiland had echter ook te maken met grote concurrentie vanuit Spanjes Amerikaanse koloniën. Tijdens de 18e, 19e en 20e eeuw migreerden veel families naar de Nieuwe Wereld vanwege steeds minder economische mogelijkheden en de relatief geïsoleerde eilanden. In 1982 werd met de oprichting van het Koninkrijk Spanje autonomie verleend aan de Canarische Eilanden.

Optie aanvragen Boekingsformulier