group mail play plus user camera comment close arrow-down

Het wachtsysteem

Meedoen met het reilen en zeilen op een Tall Ship is een deel van de ervaring. Iedereen wordt gevraagd te helpen met sturen, het zetten en bergen van zeilen en het vastmaken van de zeilen op de ra's in de mast en meer. Zeilervaring is niet nodig, al doende kunt u de kneepjes van het vak leren. En nee, klimmen is niet verplicht, aan dek is ook voldoende te doen!

Een uurtje aan boord van de EUROPA en het is meteen duidelijk, "samenwerking" moet het sleutelwoord zijn op dit prachtige traditionele zeilschip. Ook de gastbemanning (trainees) wordt ingedeeld in wachten waarin u zult kennismaken met navigatie, meteorologie, schiemannen en andere dagelijkse beslommeringen die het leven aan boord van een zeilschip bepalen. Wanneer u klaar bent met uw wacht heeft u voldoende tijd om te ontspannen, een boek te lezen of samen met de medereizigers een drankje te nuttigen in het dekhuis. 

De bark EUROPA staat geregistreerd als een zeil opleidingsschip en in deze hoedanigheid wordt iedereen gemonsterd als reis bemanning ofwel trainees. Dit betekent dat u, meer dan op een passagiersschip, op de hoogte gebracht wordt van de uitgebreide veiligheidsmiddelen en dat wij u verzoeken deel te nemen in de wachten.

Wachtsysteem voor de gastbemanning

De gastbemanning wordt ingdeeld in het drie-wacht systeem met 4 uur op wacht en 8 uur van wacht en een splitsing in de wacht, de zogenaamde 'platvoet'. Door het volgen van dit systeem vindt de wacht telkens op een andere moment van de dag plaats. Op die manier kun je de ene dag een prachtige zonsopgang zien terwijl je een andere dag op wacht bent tijdens de zonsondergang. 

Op "Hollandse wijze", dus zonder uniformen en geschreeuw, maakt de vaste bemanning u wegwijs in de, op het eerste gezicht, warwinkel van lijnen. Vergeefs zult u aan dek zoeken naar winches of lieren, alles gaat hier op handkracht. Geholpen door blokken en takels, wordt de 1200 vierkante meter zeil bijgezet en getrimd. 

De wachten hebben de namen van de kleuren van de Nederlandse vlag en volgen elkaar ook in die volgorde op in het wachtschema. Tijdens het wachtlopen sta je achter het roer, op de uitkijk, ben je bezig met zeilhandelingen of met onderhoud.

Voorbeeld van een mogelijk wachtschema: 

  00:00 04:00 08:00 12:00 14:00 16:00 18:00
Day 1 Red White Blue Red White Blue Red
Day 2 White Blue  etc.        


Met het volgen van dit schema zit er een verloop in de wachten die u loopt. Zo maakt u de ene dag de zonsopgang mee, maar bijvoorbeeld op de andere dag de zonsondergang. 

Wachtsysteem voor vaste bemanning

De EUROPA vaart 24 uur per dag, zeven dagen per week. Het kan elk moment van de dag voorkomen dat er iets met de zeilen gedaan moet worden, dus de bemanning loopt wacht en is om de beurt aan dek om het schip te zeilen. De permanente bemanning is verdeeld in twee wachten: de Stuurboord en Bakboord wacht. Afhankelijk van de voorkeur van de Kapitein loopt de bemanning een wacht verdeeld over 4 wachten in 24 uur (zes-op-zes-af) of volgens het Zweedse wachtsysteem. In het Zweedse wachtsysteem worden de nachtlijke uren (20:00u - 08:00u) verdeeld in drie wachten van 4 uur en de uren overdag (08:00u-20:00u) verdeeld in twee wachten van zes uur.

Gewekt worden voor uw wacht

Als u op moet voor uw wacht wordt u gewekt door je mede trainees. Normaal gesproken gebeurt dat met voldoende tijd om u aan te kleden en wat te eten of te drinken voordat u aan dek gaat voor de overdracht van de afgaande wacht. Het is erg belangrijk dat u op tijd bent: de afgaande wacht kan niet af zolang u niet boven deks bent gekomen. Het is je eigen verantwoordelijkheid om wakker te zijn en klaar te zijn voor actie. Niet iedereen vind het leuk om gewekt te worden. Enige aandacht en zorgpunten:

  • Het is aan iedereen om de voorkeuren voor de wekmethode te leren kennen van zijn mede trainees. Niemand houdt ervan om met geschreeuw gewekt te worden. Anderen in de hut zitten wellicht in een andere wacht dus het licht aandoen om iemand te wekken is geen optie. Verder is het goed om te weten dat iedereen zich op zijn eigen tempo aanpast aan het wachtsysteem. Onthou dus goed wie er miscchien wel twee 'porren' nodig heeft voordat hij/zij echt wakker is.
  • Geef bij het wekken alvast wat algemene informatie door zoals: hoe laat het is en bijvoorbeeld hoe het weer eruit ziet. Op die manier kan iedereen zich geschikt kleden voor de omstandigheden buiten. Indien nodig kun je de 'slow risers' extra motiveren door te vermelden dat het schip bijvoorbeeld 'Onder vol tuig vaart' of dat 'het is volle maan', 'pannenkoeken voor ontbijt' of 'het is eindelijk opgehouden met regenen!'.
  • Voordat je zelf van wacht af gaat moet je er zeker van zijn dat iedereen van de volgende wacht ook echt wakker is geworden en niet weer is ingedommeld.

.