group mail play plus user camera comment close arrow-down facebook twitter instagram

Kaapstad - Azoren

De ultieme vrijheid: een prachtige zeilreis van 53 dagen ver weg van de bewoonde wereld

  • 53
    dagen
  • 5960
    nautische mijlen
  • reissom €5560,- p.p.
    4 of 6 persoonshut
  • reissom €6620,- p.p.
    2 persoonshut
  • reissom €5120,- p.p.
    Leeftijd 15-25

Deze reis is te boeken vanaf 23 november 2021 om 12:00 'smiddags Nederlandse tijd 

Het is tijd om naar huis te gaan! Na een spannend jaar vol onzekerheden, moeilijke beslissingen en dappere pogingen, zal EUROPA haar Antarctica seizoen in het voorjaar van 2022 in Kaapstad afsluiten. Van daaruit zet EUROPA koers op een reis over de Atlantische Oceaan die eindigt in Harlingen, Nederland. Onderweg hopen we de afgelegen Atlantische eilanden St. Helena, Ascension en de Azoren te bezoeken, voordat we de vloot van tall ships in Harlingen ontmoeten. Van daaruit zullen we in gezelschap van de andere tall ships naar Antwerpen varen. Ga met ons mee op één of meerdere etappes van Kaapstad naar Harlingen en help ons EUROPA weer naar Nederland te brengen!

Vertrek uit Kaapstad

De reis begint op 2 mei 2022 in de middag in Kaapstad en we zullen waarschijnlijk de volgende ochtend al vertrekken. Met de Tafelberg op de achtergrond kiezen we het ruime sop en starten we het avontuur van een lange oceaanreis. Deze eerste dagen is er alle tijd om je medereizigers wat beter te leren kennen, om te ontdekken in welke wacht je bent ingedeeld (rood, wit of blauw) en hoe laat de wacht zal starten. Voor velen aan boord zal dit de eerste keer zijn dat ze zo’n lange reis maken, terwijl anderen misschien al eerder soortgelijke reizen hebben gemaakt. Deze mix van beginners en meer ervaren Tall ship zeilers zorgt voor een fijne en leerzame sfeer aan boord, waarbij iedereen op zijn eigen manier kan bijdragen. Tijdens je wacht sta je op de uitkijk, stuur je het schip of help je met zeilen. Samen met je wachtgenoten help je de vaste bemanning om het schip op koers te houden naar Nederland.

Oceaan zeilen

Weken aan boord van een schip, ver weg van de bewoonde wereld zonder internetverbinding. Leven en werken met mensen die je nog nooit eerder hebt ontmoet: het zal voor velen onbekend terrein zijn. Dit is echter precies wat een oceaan-oversteek aan boord van EUROPA tot een levensveranderende ervaring maakt. Aan boord komen mensen van over de hele wereld, van verschillende leeftijden en met verschillende levensverhalen samen en werken als één team om het schip op koers te houden.

Zonder internetverbinding is het leven aan boord een manier om volledig los te komen van het hectische leven thuis. Het geeft je de tijd om echt contact te maken met je medereizigers, jezelf en het moment. Zonder Google wend je je tot elkaar voor vragen en antwoorden. Laat je verrassen door de mensen aan boord die wat blijken te weten over de meest uiteenlopende onderwerpen. Leef in het moment en geniet van de rust en de plek waar je bent, het geluid van het schip dat zachtjes door de golven breekt. Losgekoppeld van alles leer je je ware innerlijke zelf vinden, leer je wat je echt gelukkig maakt en geniet je van een ontspannende tijd.

In plaats van een dag vliegen, zullen we anderhalve maand nodig hebben om de oceaan over te zeilen. Het geeft je een idee van tijd, het geeft je geest de kans om tot rust te komen en je lichaam te ontspannen, maar bovenal geeft het tijd om de omgeving en de schoonheid van de natuur te bewonderen en het belang van goede zorg voor het milieu in te zien. De eindeloze bergen water die om ons heen verschijnen en verdwijnen, het gevoel zo kwetsbaar te zijn voor de krachten van de natuur, de onbeschrijfelijke schoonheid van zonsopkomsten en zonsondergangen op de oceaan, de miljoenen sterren, het dierenleven en alle tinten blauw maken een oceaan oversteek een onvergetelijke ervaring.

Sint Helena

Na ongeveer twee weken op zee verschijnt er plotseling een silhouet aan de horizon: het paradijselijke eiland Sint-Helena is een tropische oase midden in de Atlantische Oceaan. We hopen dat de huidige COVID situatie ons in de gelegenheid stelt om het eiland tijdens onze reis te bezoeken.

Hoewel klein van formaat, speelde Sint-Helena een belangrijke rol in de wereldgeschiedenis. Het was van cruciaal strategisch belang voor schepen die vanuit het Verre Oosten naar Europa voeren, het trok kolonisten aan en als bijgevolg ook slaven en later arbeiders uit China waardoor een raciale smeltkroes op Sint-Helena ontstond. Een andere bekende rol van het afgelegen eiland was de verbanning van Napoleon Bonaparte naar Sint-Helena in 1815 door de Britse regering.

Er is genoeg te zien op het eiland. Maak een rondrit over het eiland en laat je verrassen door de dramatische landschappen en spectaculaire uitzichten over de oceaan. Of slenter door het historische centrum van de hoofdstad van het eiland, Jamestown.

Ascension Island

Nadat we Sint-Helena weer achter ons hebben gelaten brengen we ongeveer een week op zee door voordat we de volgende stop op onze reis bereiken: Ascension Island. Afhankelijk van de COVID-situatie hopen we een bezoek te brengen aan het eiland. Precies op tijd voor het broedseizoen van de schildpadden! ’s Nachts kun je deze vriendelijke reuzen en hun kleintjes rustig en op afstand observeren, net wanneer ze uit hun ei kruipen en hun eerste struikelende stappen naar zee zetten. Overdag kun je een rondrit maken over het eiland of een wandeling maken naar Comfortless Cove voor een duik in het warme, turquoise water.

Op ongeveer 700 zeemijl van Sint-Helena, werd Ascension Island ontdekt door de Portugese zeevaarder Joao da Nova Castella in 1501 en in 1503 opnieuw gevonden door Alphonse d’Albuquerque op Hemelvaartsdag. Het eiland werd pas bewoond toen Napoleon Bonaparte in 1815 op St. Helena werd opgesloten en Britse mariniers op Ascension werden gestationeerd.

In 1823 bleef het eiland onder toezicht van de Royal Marines en in 1922 kwam het onder jurisdictie van St. Helena. Van 1822 tot 2022 werd het eiland beheerd door de Eastern Telegraph Company, de British Broadcasting Corporation (BBC) en verschillende andere entiteiten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Ascension Island gebruikt als landingsbaan voor Britse en Amerikaanse vliegtuigen. Andere belangrijke vertegenwoordigers waren de Amerikaanse NASA, de Amerikaanse luchtmacht, de Royal Air Force (RAF) en de European Space Agency.

Azoren, Portugal

Nadat we ook Ascension Island achter ons hebben gelaten hebben we een paar weken op zee te gaan, waarin we de evenaar zullen oversteken en Neptunes aan boord zullen verwelkomen. De dagen worden gevuld met het assisteren in zeilen zetten, met allerhande onderhoudswerkzaamheden of met het genieten van lezingen over onderwerpen variërend van zeilhandelingen, meteorologie, navigatie en zeemanschap. De prachtigste heldere nachten vol met sterren komen voorbij. ’s Nachts lichten de algen op bij de boeg van het schip en het effect is adembenemend als we worden vergezeld door dolfijnen die ons nieuwsgierig een tijdje volgen. Het is het fascinerende fenomeen van bioluminescentie.

Deze reis biedt magische nachtwachten, zwemstops midden op de Atlantische Oceaan, de mogelijkheid om de handen uit de mouwen te steken en de bemanning te helpen met het onderhoud.

Wanneer we de Azoren bereiken, na bijna twee maanden op zee, kun je jezelf met recht een volwaardig zeiler en shellback beschouwen en we hopen dat je zowel herinneringen als vrienden voor het leven hebt gemaakt.

Gelegen op het eiland Faial biedt de zeilershub Horta pittoreske, geplaveide straatjes en een spectaculair uitzicht op Pico, het naburige eiland. Sommigen zullen de reis hier eindigen, waar anderen met ons doorvaren naar Nederland. Voor wie hier afstapt is Faial meer dan de moeite waard om een paar dagen te verkennen met de auto, brommer of fiets. De perfecte afsluiter van een reis die je niet snel meer vergeet.

Als voyage crew aan boord van Bark EUROPA

Aan boord Bark EUROPA noemen we onze gasten ‘voyage crew’. Dit betekent dat Europa’s vaste bemanning je opleidt tot zeiler en je zal laten ervaren hoe het is om bemanning te zijn op een traditioneel zeilschip. Ervaring is niet nodig, onze bemanning leert je gaandeweg alles. In tegenstelling tot een cruise, ga je aan boord van Bark EUROPA op een hands-on, actief zeilavontuur. De voyage crew wordt verdeeld in drie wachten, rood, wit en blauw, naar de kleuren van de Nederlandse vlag. Je staat vier uur op wacht, waarna je acht uur vrije tijd hebt.

Tijdens de vier uur op wacht, zijn er verschillende taken die worden verdeeld onder de voyage crew. Zo staan er altijd twee mensen aan het roer en twee man op de uitkijk. De bemanning zal iedereen leren hoe je een constante koers vaart en waar je op moet letten op het voordek bij de uitkijkpost. Je kijkt uit naar schepen, boeien, debris of juist naar dieren in het water en communiceert alles dat je tegenkomt met de officier op wacht.

De rest van de wacht helpt aan dek. De vaste bemanning geeft zeiltraining en je kunt alle opgedane kennis gelijk in praktijk brengen door te helpen met het zetten en weghalen van de zeilen. Dit houdt in dat je lijnen zult aantrekken en vieren en hoog in de mast de zeilen zult vouwen en uitpakken. De bemanning legt je uit hoe je aan dek werkt en zal je leren de zeilen te trimmen naar de richting van de wind. Tijdens je wacht is er ook tijd om de bemanning te helpen met het onderhoud van het schip. Je leert werken met traditionele materialen en methodes zoals houtbewerking, zeilmaken, astronavigatie en traditioneel tuigage werk zoals bindselen, grommers maken en splitsen.

Tijdens de acht uur ‘van wacht’ is er alle tijd om uit te rusten en te genieten van je omgeving. Of je nu rustig wilt lezen of in je logboek wilt schrijven in de bibliotheek of liever een actieve rol wilt spelen in het sociale leven van het dekhuis: er is voor iedereen wat wils. In het dekhuis vind je ook de scheepsbar waar je met je medebemanningsleden kunt genieten van een glaasje wijn, een bord- of kaartspel kunt spelen of gewoon een goed gesprek kan voeren. De bemanning geeft lezingen over uiteenlopende onderwerpen, van traditionele matrozenkennis en vaardigheden tot wetenschap en sterrenkunde.

Uiteraard kun je ook als je niet op wacht bent de bemanning helpen met het zeilen en het onderhoud. Soms vraagt het kombuis team om hulp bij het schillen van de aardappels en appels aan dek zodat we voor jou de beroemde appeltaart kunnen bakken. De tijd van wacht is tijd voor jezelf, je kunt zoveel en zo weinig doen als je zelf wilt.

Respect voor de oceanen

Respect voor de oceaan speelt een belangrijke rol in de filosofie van de EUROPA en haar bemanning. We hopen onze gasten te inspireren om zich open te stellen voor alles dat om hen heen gebeurt: niet alleen een uitgestrekte watervlakte maar een wereld op zich. We moedigen ze aan om te luisteren naar de geluiden van de oceaan, de wind in onze zeilen, en de rust en stilte om ons heen.

Door middel van lezingen aan boord, het mee laten varen van onderzoekers en het promoten van milieuvriendelijke producten hopen we onze trainees te inspireren om de oceaan de haar diersoorten te beschermen.

Tijdens langere oceaanoversteken verwelkomt Bark EUROPA wetenschappers aan boord om onderzoek uit te voeren. De afgelopen jaren hebben we onder andere oceanografen, astronomen en marine biologen mogen ontvangen. De aanwezigheid en kennis van onderzoekers wordt aan boord zowel door de bemanning als de trainees zeer gewaardeerd. We laten de wonderen van de oceaan zien door onze voyage crew te laten helpen bij het oceaanonderzoek aan boord. De onderzoekers betrekken de voyage crew bij hun oceanografisch onderzoek door middel van presentaties, het organiseren van kleine tentoonstellingen aan boord, discussies en praktijkwerk.

Door samen te werken met universiteiten hopen we de wetenschappelijke wereld te verbinden met onze wereld op zee. Dit helpt ons om de kennis over te brengen op een breder publiek, meer bewustwording te creëren en onze gasten te inspireren. Op deze manier creëren we een netwerk van oceanists over de hele wereld, een team dat zich inzet voor de oceanen. Samen met onderzoekers, universiteiten en bedrijven hebben we de afgelopen jaren gedegen data kunnen verzamelen. Deze opbouw van een database vergt grote inzet over meerdere jaren en wij spannen ons graag in als platform voor het vergaren van deze data.