group mail play plus user camera comment close arrow-down facebook twitter instagram

Nederland - Uruguay

De ultieme vrijheid: een prachtige oceaanoversteek van 65 dagen ver weg van de bewoonde wereld

  • 65
    dagen
  • 7190
    nautische mijlen
  • reissom €6370,- p.p.
    4 of 6 persoonshut
  • reissom €7345,- p.p.
    2 persoonshut

Aan het einde van de zomer, wanneer de zon zich langzaam naar het zuidelijk halfrond verplaatst, start Bark EUROPA eveneens haar tocht naar het zuiden en jij kunt mee! Vaar met ons mee vanuit Scheveningen naar de Canarische Eilanden en steek de Atlantische oceaan over. Stel je voor: dagen gevuld met het spelen met stunsails, zeiltraining op het zonnige hoofddek en het helpen van de bemanning met onderhoudsprojecten. Maar vooral de nabijheid van de natuur, de eenvoud van het leven op zee en de ultieme vrijheid maken deze oceaanreizen extra bijzonder. Het leven op zee geeft je een ander idee van tijd en afstand en een kans om je omgeving en de schoonheid van de natuur te bewonderen.

Vertrek vanuit Scheveningen, Nederland

We vertrekken vanuit Scheveningen, Nederland en zetten koers naar het zuiden voor een diverse oceaanreis, beginnend met het Engels Kanaal naar de beruchte Baai van Biskaje om onze weg te vervolgen in de warme en kalmere wateren richting Tenerife.

Vanuit bijna alle hoeken van de wereld komen onze gasten aan boord van Bark EUROPA. Na aanmelding bij de gate word je aan boord verwelkomd. Je ontmoet je medereizigers met wie je deze zeilervaring deelt. Het zijn solo reizigers, vrienden of koppels, jong en oud, uit verschillende landen en met verschillende achtergronden, allemaal verenigd in één droom: het maken van een ultiem zeilavontuur aan boord van Bark EUROPA.

Na vertrek uit de haven bereidt de vaste bemanning je voor op de komende drie weken. Je leert de kleur van de wacht (rood, wit of blauw) waaraan je bent toegewezen en hoe laat jouw eerste wacht start. De bemanning begint met de veiligheidsinstructies en laten je kennismaken met alle lijnen aan boord. Ze leggen je uit hoe je veilig in de mast klimt en hoe je een stabiele koers vaart.

Zeilen in het Engels Kanaal is een indrukwekkende ervaring vol afwisseling. In de verte zie je de witte stranden en hoge rotswanden van het Engelse en Europese kusten. Ze zijn een lust voor het oog, zeker gezien vanaf zee. ’s Nachts heb je op de uitkijk een belangrijke taak. Het Engels Kanaal is een druk vaargebied en jij hebt tijdens je wacht op de uitkijk de taak om de kapitein en stuurman te helpen door dit drukke water te navigeren. Bereid je voor om schepen van alle vormen en maten te zien. De navigatie lichten van de schepen zijn al van ver te zien en in combinatie met de indrukwekkende noordelijke sterrenhemel en de lichtgevende algen in het water creëren ze samen een magische lichtshow.

De Golf van Biskaje

We verlaten het kanaal en zeilen langs île Ouessant. Na de drukte van het Kanaal wordt het steeds rustiger om ons heen en het gevoel dat we echt op zee zijn begint nu te komen. Inmiddels ben je waarschijnlijk al gewend geraakt aan de routine van het leven op zee en heb je tijd om de vaste bemanning te helpen met het navigeren en het onderhoud van het schip. Je maakt kennis met alles dat nodig is voor het zeilen van een traditioneel zeilschip zoals leer, hout, staal, zeildoek, een sextant, zeekaarten etc. Gedurende de dag worden er lezingen gehouden over bijvoorbeeld navigatie, zeiltheorie en maritieme wetenschappen.

Langzaam bereiken we de beruchte Golf van Biskaje. Deze baai is beroemd en berucht om zijn temperamentvolle weersomstandigheden en ruige zee. Delen van de continentale plaat lopen tot ver in de baai, wat zorgt voor vrij ondiepe wateren, hoge golven en ruige zeeën. Ondanks dat we de baai niet helemaal invaren, kunnen we in deze regio wel onstuimig weer verwachten. Dit vormt dan ook het perfecte moment om je zeiltraining van de afgelopen dagen in praktijk te brengen. Zeilmanoeuvres in dit gebeid vragen soms de aandacht van de gehele bemanning. Sta klaar op vallen, gordingen en geien en het weghalen van zeilen!

In warmere wateren

Hoe zuidelijker we varen, hoe hoger de temperaturen stijgen. De wind vult de zeilen van de EUROPA en we zetten koers richting Tenerife. We hebben nog ongeveer 700 zeemijl te gaan en hebben tijd genoeg om onze mede bemanningsleden beter te leren kennen, om te genieten van de eindeloze bergen water die om ons heen verschijnen en verdwijnen en de onbeschrijfelijke schoonheid van zonsopkomsten en zonsondergangen op de oceaan te ervaren.

We laten het laatste stukje van de Europese kustlijn achter ons, wat ons vanaf nu de kans geeft om te ervaren hoe het is om op open zeeën te varen en gevoel te krijgen voor het zeilen van de EUROPA. Je zult versteld staan hoe snel je gewend raakt aan het leven aan boord en wat dit leven allemaal met zich meebrengt. Samen met de vaste bemanning werk je aan het onderhoud van het schip, leer je over zeiltheorie en traditioneel tuigwerk. Er worden lezingen gegeven op het zonnige hoofddek over (astro) navigatie, oceaanwinden en stromingen en over marine biologie.

Deze wateren zijn perfect voor een mid-Atlantische zwemstop op een rustige, windstille dag. Het springen van de boegspriet in een diepblauwe oceaan en het zwemmen van een rondje om het schip met vijf kilometer water onder je is echt een onvergetelijke ervaring.

Zeilen in dit deel van de wereld is aangenaam. De doorgaans gunstige wind stuwt Bark EUROPA langzaam richting Tenerife. Misschien bereiken we onze bestemming zelfs met een paar extra dagen om de omgeving van de eilanden te verkennen. Hoewel de Canarische Eilanden beroemd zijn om een groot aantal drukke badplaatsen, verbergen ze achter die gepolijste façade ook opvallend mooie natuur, kleine dorpjes en afwisselende landschappen, die zeker een bezoek waard zijn.

De oversteek

Er zijn veel redenen te bedenken waarom iemand ervoor kiest om onder zeil een oceaan over te steken. Zo is het de perfecte reis om 2 maanden volledig afgezonderd te zijn van de rest van de wereld, van social media, internet en alle hectiek van thuis. Sommigen willen misschien de sombere herfst inruilen voor het tropische weer tijdens de oversteek en anderen wachten al een tijd op hun kans om de evenaar per schip over te steken. Aan boord van Bark EUROPA komen bemanning en voyage crew samen van verschillende leeftijden, nationaliteiten, elk met een andere achtergrond waardoor elke overtocht uniek is.

Na een stop op de Canarische eilanden zeilen we verder in zuidwestelijke richting naar Kaapverdië. We zeilen ongeveer 150 zeemijl van de kust van de Westelijke Sahara met een gunstige wind uit het noordoosten. Warm weer en gunstige passaatwinden, verbluffend mooie zonsopkomsten en zonsondergangen boven de open oceaan maken deze reizen onbeschrijfelijk mooi en als we geluk hebben maken we misschien nog een duik of twee in de diepblauwe Atlantische Oceaan.

De dagen worden gevuld met het assisteren in zeilen zetten, te helpen met allerhande onderhoudswerkzaamheden en te genieten van lezingen over onderwerpen variërend van zeilhandelingen, meteorologie, navigatie en zeemanschap. De prachtigste heldere nachten vol met sterren komen voorbij. De hemel van het noordelijk halfrond verliest aan terrein en de grote beer en de poolster zakken langzaam steeds lager naar de horizon.

’s Nachts lichten de algen op bij de boeg van het schip en het effect is adembenemend als we worden vergezeld door dolfijnen die ons nieuwsgierig een tijdje volgen en waarvan de staarten oplichten in het water. Achter het schip laten we een verlicht pad achter in fluorescerend groen en blauw, met af en toe kleine onderwaterexplosies. Het is het fascinerende fenomeen van bioluminescentie.

Na ongeveer een week sinds we in Tenerife zijn vertrokken verschijnt in de verte het silhouet van een eiland. Hoewel we dit jaar geen geplande stop hebben op de Kaapverdische eilanden, zullen we de tropische eilanden uiteraard in gedachten houden voor een spontane landing als de situatie zich voordoet.

Vanaf de Kaapverdische eilanden beginnen we aan de oversteek van de Atlantische Oceaan. Dit is het langste traject van de twee, meer dan 4000 zeemijl hebben we te overbruggen. Stel je voor: in plaats van één dag in het vliegtuig doen wij er anderhalve maand over om de oceaan over te steken. Het geeft je de kans om een pauze te nemen van het constante ‘aan’ staan, de hectiek van thuis en van social media en anderzijds om je te verdiepen in het zeilen van een traditioneel zeilschip – een vak dat niet veel mensen in de wereld meer beheersen. Deze reis bied je magische sterrennachten, zwemstops midden op de Atlantische Oceaan, de mogelijkheid om de handen uit de mouwen te steken en onze bemanning te helpen met het onderhoud van het schip. En natuurlijk is daar de ontmoeting met koning Neptunus bij het oversteken van de evenaar… Na meer dan twee maanden en vele avonturen rijker komen we aan in Uruguay en ga je van boord als volwaardig zeeman en heb je herinneringen en vrienden gemaakt voor het leven.

Als voyage crew aan boord van Bark EUROPA

Aan boord Bark EUROPA noemen we onze gasten ‘voyage crew’. Dit betekent dat Europa’s vaste bemanning je opleidt tot zeiler en je zal laten ervaren hoe het is om bemanning te zijn op een traditioneel zeilschip. Ervaring is niet nodig, onze bemanning leert je gaandeweg alles. In tegenstelling tot een cruise, ga je aan boord van Bark EUROPA op een hands-on, actief zeilavontuur. De voyage crew wordt verdeeld in drie wachten, rood, wit en blauw, naar de kleuren van de Nederlandse vlag. Je staat vier uur op wacht, waarna je acht uur vrije tijd hebt.

Tijdens de vier uur op wacht, zijn er verschillende taken die worden verdeeld onder de voyage crew. Zo staan er altijd twee mensen aan het roer en twee man op de uitkijk. De bemanning zal iedereen leren hoe je een constante koers vaart en waar je op moet letten op het voordek bij de uitkijkpost. Je kijkt uit naar schepen, boeien, debris of juist naar dieren in het water en communiceert alles dat je tegenkomt met de officier op wacht.

De rest van de wacht helpt aan dek. De vaste bemanning geeft zeiltraining en je kunt alle opgedane kennis gelijk in praktijk brengen door te helpen met het zetten en weghalen van de zeilen. Dit houdt in dat je lijnen zult aantrekken en vieren en hoog in de mast de zeilen zult vouwen en uitpakken. De bemanning legt je uit hoe je aan dek werkt en zal je leren de zeilen te trimmen naar de richting van de wind. Tijdens je wacht is er ook tijd om de bemanning te helpen met het onderhoud van het schip. Je leert werken met traditionele materialen en methodes zoals houtbewerking, zeilmakerswerk, astronavigatie en traditioneel tuigage werk.

Tijdens de achter ‘van wacht’ is er alle tijd om uit te rusten en te genieten van je omgeving. Of je nu rustig wilt lezen of in je logboek wilt schrijven in de bibliotheek of liever een actieve rol wilt spelen in het sociale leven van het dekhuis: er is voor iedereen wat wils. In het dekhuis vind je ook de scheepsbar waar je met je medebemanningsleden kunt genieten van een glaasje wijn, een bord- of kaartspel kunt spelen of gewoon een goed gesprek kan voeren. De bemanning geeft lezingen over uiteenlopende onderwerpen, van traditionele matrozenkennis en vaardigheden tot wetenschap en sterrenkunde.

Uiteraard kun je ook als je niet op wacht bent de bemanning helpen met het zeilen en het onderhoud. Soms vraagt het kombuis team om hulp bij het schillen van de aardappels en appels aan dek zodat we voor jou de beroemde appeltaart kunnen bakken. De tijd van wacht is tijd voor jezelf, je kunt zoveel en zo weinig doen als je zelf wilt.

Volledig afgezonderd maar toch verbonden

Een oceaanreis op een schip als Bark EUROPA geeft je niet alleen een idee van hoe het leven van een zeeman in het verleden moet zijn geweest - het nodigt je uit om zelf te ervaren hoe het is. Ondanks moderne veiligheids-, navigatie- en communicatieapparatuur is de eenvoud van het leven aan boord vergelijkbaar met hoe het meer dan 200 jaar geleden zou zijn geweest. Het geeft je een idee van de enorme hoeveelheid water die we zullen oversteken, waar stormen en hoge snelheden zullen worden afgewisseld met rustiger water en langzame vooruitgang.

Zonder internet of verbinding op je telefoon is het leven aan boord een manier om volledig los te komen van ons hectische leven thuis. Het geeft je de tijd om echt contact te maken met je medebemanningsleden, jezelf en het moment. Zonder Google wend je je tot elkaar voor vragen en antwoorden. Laat je verrassen door de mensen aan boord die over de meest uiteenlopende onderwerpen wat blijken te weten. Leef in het moment en geniet van de rust en sereniteit om je heen, de volledige stilte afgezien van het geluid van het schip dat zachtjes door de golven breekt.

Respect voor de oceanen

Respect voor de natuur en de oceanen speelt een belangrijke rol in de filosofie van de EUROPA en haar bemanning. We hopen onze trainees te inspireren zich open te stellen voor alles dat om hen heen gebeurt: niet alleen een uitgestrekte watervlakte maar een wereld op zich. We moedigen ze aan om te luisteren naar de geluiden van de oceaan, de wind in onze zeilen en de rust en vrede om ons heen.

Met milieuverantwoorde zeilreizen bieden we eerste hand reiservaringen om onze gasten een beter idee te geven van de oceanen en de diersoorten die er leven. We hopen dat we op deze manier onze gasten te inspireren zich in te zetten voor de natuur.

Tijdens langere oceaanoversteken verwelkomt Bark EUROPA wetenschappers aan boord om onderzoek uit te voeren. De afgelopen jaren hebben we onder andere oceanografen, astronomen en marine biologen mogen ontvangen. De aanwezigheid en kennis van onderzoekers wordt aan boord zowel door de bemanning als de trainees zeer gewaardeerd. We laten de wonderen van de oceaan zien door onze voyage crew te laten helpen bij het oceaanonderzoek aan boord. De onderzoekers betrekken de voyage crew bij hun oceanografisch onderzoek door middel van presentaties, het organiseren van kleine tentoonstellingen aan boord, discussies en praktijkwerk.

Door samen te werken met universiteiten hopen we de wetenschappelijke wereld te verbinden met onze wereld op zee. Dit helpt ons om de kennis over te brengen op een breder publiek, meer bewustwording te creëren en onze gasten te inspireren. Op deze manier creëren we een netwerk van oceanists over de hele wereld, een team dat zich inzet voor de oceanen. Samen met onderzoekers, universiteiten en bedrijven hebben we de afgelopen jaren gedegen data kunnen verzamelen. Deze opbouw van een database vergt grote inzet over meerdere jaren en wij spannen ons graag in als platform voor het vergaren van deze data.